Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben.

U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).

Aanpak

U moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

• U moet de Nederlandse nationaliteit hebben.
    • U moet ingeschreven staan bij de gemeente waar u het bewijs aanvraagt.
    • U vraagt het uittreksel zelf aan of u machtigt iemand om dit te doen.

Een bewijs van Nederlanderschap kost €10,55 (tarief 2018).

Termijn

Het bewijs van Nederlanderschap heeft geen vaste termijn waarbinnen het geldig is. De organisatie die het van u nodig heeft, bepaalt hoe lang geleden het mag zijn afgegeven.

U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. Dit moet de gemeente zijn waar u staat ingeschreven.

Om het bewijs aan te vragen, heeft u uw geldige identiteitsbewijs nodig.