Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

Inleiding

Gaat u trouwen of een geregistreerd partnerschap aan? Meld uw plannen bij de gemeente. U doet dit uiterlijk 2 weken van tevoren.

Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente. Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit zal zien.

Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u getuigen nodig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten meerderjarig zijn. Bij trouwen geeft u een ja-woord. Voor een geregistreerd partnerschap zet u een handtekening. Een ja-woord is dan niet verplicht, maar kan wel.

Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

In de gemeente Bedum kunt u op maandagmorgen gratis trouwen of uw partnerschap laten registreren om 8:45 en 9:30 uur ’s ochtends. Het betreft een korte en sobere plechtigheid. Het huwelijk wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling burgerzaken. U heeft dus geen vrije keuze. Ook vindt er geen uitgebreide persoonlijke toespraak plaats en u kunt maar een beperkt aantal gasten meenemen. Houdt u rekening met langere wachttijden.

De voorwaarden om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan zijn:

• U bent 18 jaar of ouder.
    • U bent niet met iemand anders getrouwd.
    • U heeft niet met iemand anders een geregistreerd partnerschap.
    • U bent niet te dicht verwant aan uw partner. Dat betekent dat uw partner bijvoorbeeld niet mag zijn: uw vader, (klein)dochter, opa of (half)zus.
    • U staat niet onder curatele. Als u onder curatele staat, heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.

De gemeente controleert of u mag trouwen of een geregistreerd partnerschap mag aangaan.

Aan het doen van een melding zijn geen kosten verbonden. Aan de voltrekking wel. U betaalt het tarief dat geldt voor het jaar waarin u trouwt. Wanneer de plechtigheid volgend jaar plaatsvindt, kunnen de kosten dus afwijken van de onderstaande bedragen. De kosten zijn als volgt (kosten 2017):

Voltrekking in het gemeentehuis

•maandagmorgen om 8:45 of 9:30 uur, gratis*

•maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur €310,-

•zaterdag €500,-

Voltrekking op een van de vaste buitenlocaties

exclusief nota buitenlocatie

•maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur €450,-, na 16.00 uur €610,-

•zaterdag €610,-

Voltrekking op een locatie naar keuze

exclusief nota buitenlocatie

•maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur €600,-, na 16.00 uur €750,-

•zaterdag €750,-

Overige kosten

trouwboekje luxe en of duplicaat €30,-

administratieve omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk €55,-

Wilt u trouwen in de gemeente Bedum? Dan kunt u uw trouwplannen direct online melden. U moet hiervoor beiden inloggen met uw DigiD inlogcode.

Let op: datum, tijdstip en locatie zijn pas definitief als u van ons een bevestiging heeft ontvangen.

Wilt u uw melding liever schriftelijk doen? Download dan een van onderstaande formulieren en stuur dit ingevuld en ondertekend naar de gemeente. Bij schriftelijk melden moet u voor de vaststelling van uw identiteit nog wel langskomen in het gemeentehuis.